Historien om norsk riggnæring startet tidlig på 1970-tallet. Etter funnet av Ekofisk i Nordsjøen i 1969 var det stor interesse for oljeleting i Nordsjøen og et økende behov for flyttbare borerigger som kunne mestre de krevende forholdene i havområdet.
Mange rederier som hadde bygget seg opp innen internasjonal skipsfart, begynte på denne tiden å fatte interesse for riggvirksomhet. Ofte var dette familieeide selskaper, som Smedvig, Odfjell, Fred. Olsen, Wilh. Wilhelmsen og andre. Rederne hadde risikovilje, kapital og en maritim kompetanse som kom godt med i den nye satsingen på borerigger.
Rederiet Smedvig i Stavanger var først blant de norske rederne til å bestille rigg. Høsten 1971 plasserte de ordren for en halvt nedsenkbar borerigg som fikk navnet «West Venture». Den ble levert fra et fransk verft i mai 1973. En skalamodell av riggen er det første som møter publikum i den nye utstillingen.
Boreriggen Deepsea Driller havarerte ved Fedje i 1976 og ble reparert og satt i drift igjen med nytt navn, Byford Dolphin. (Foto: Rune Egenes, NOM)
Samtidig satset også en rekke andre redere på borerigger som var velegnet for nordsjøforhold og etter hvert også boring i farvann lenger nord som Norskehavet og Barentshavet. Det norske riggdesignet Aker H-3 skulle vise seg å bli en suksesshistorie. Det ble i årenes løp bygget nærmere 30 rigger i versjoner av denne typen. Markedet for borerigger var imidlertid svært skiftende, noe rederne gang på gang fikk erfare.
Utstillingen «Det var en gang en reder…» forteller om skiftende tider i riggnæringen. Den viser også modeller av borerigger fra ulike generasjoner fram til dagens topp moderne rigger som kan bore på store havdyp i områder verden over.
Utstillingen er designet av Simon A Kjær og Goedele Teirlinck, SAK Design.
Dette er også en historie om en riggnæring som startet som norsk, men som i årenes løp har blitt en global, høyteknologisk næring eid av internasjonale selskaper som opererer i globale markeder. I dag er det kun Odfjell Drilling tilbake blant de familieeide selskapene som har hovedkontor i Norge, nærmere bestemt i Bergen – med eier bosatt i utlandet.
I utstillingens «rederkontor» kan besøkende også finne et arkiv med informasjon om rederier som har vært med på å prege næringen og om en rekke redere og ledere gjennom tidene. Beskrivelser av ulykker med rigger og forskjellige riggfakta finnes også.
Utstillingen vil bli vist fram til 17. november 2024. Senere i år kommer også en bok om riggnæringens historie.
Fra utstillingens rederkontor der det også er et ekstra informasjonsarkiv å fordype seg i. (Foto: Rune Egenes, NOM)