Nå er hele Draugen-historien samlet Nå er hele Draugen-historien samlet
Publisert: 15. oktober 2018 Updated: 19. oktober 2018
25 år etter at produksjonen startet på Draugen-feltet i Norskehavet, lanserte Norsk Oljemuseum Industriminne Draugen og åpnet utstillingen "Draugen forteller".
Det er de menneskelige historiene som er løftet fram i Norsk Oljemuseums utstilling i tilknytning til draugen.industriminne.no. Foran fra venstre: Therese Hansen, Solveig Brevik, David Loughman, Nils Gunnar Gundersen, Eivind Wolff og Markus Uran forteller sine Draugen-historier i utstillingen. Bak fra venstre: Utstillingsleder Anja W. Fremo, historiker Trude Meland og museumsdirektør Finn E. Krogh. (Foto: Marie von Krogh)

Draugen, det høres kanskje ut som et skummelt sjøuhyre for deg?

Fra eventyrene stemmer det, men i historien om det norske oljeeventyret er Draugen noe helt annet. Draugen er et innholdsrikt oljefelt i Norskehavet, der den aller første plattformen kom i drift nord for den da omstridte 62. breddegrad.

25 år siden produksjonsstart

Denne uken er det 25 år siden produksjonsstarten, og dermed var anledningen satt for lansering av draugen.industriminne.no og åpning av utstillingen» Draugen forteller på Norsk Oljemuseum.

Norsk Oljemuseum har gjennom de tre siste årene jobbet med dokumentasjonsprosjektet Industriminne Draugen. Her er hele historien om feltet i Norskehavet samlet, dokumentert og gjort tilgjengelig for offentligheten i nåtid og for ettertiden.

Her er mer enn 200 artikler om feltet, driften, arbeidslivet og betydningen for økonomi og samfunn samlet. Kildemateriale er også digitalisert og dermed tilgjengelig for alle.

-Draugen er et viktig felt på norsk sokkel fordi det var det aller første feltet i drift nord for 62. breddegrad. Feltet utvidet dermed sokkelen nordover fra Nordsjøen da det kom i drift i 1993. Draugen er en viktig del av den store norske historien, langt ut over betydningen feltet har for oljenæringen, sier Trude Meland, historiker ved Norsk Oljemuseum og prosjektleder for Industriminne Draugen.

«Draugen forteller»

I tilknytning til draugen.industriminne.no åpnet også utstillingen «Draugen forteller». Her løftes enkeltmenneskenes personlige Draugen-fortellinger fram. Sju svært ulike, personlige historier om og fra livet på Draugen gjennom storm og solskinn, med savn og suksess utgjør utstillingen som er spredt på sju ulike steder i Norsk Oljemuseums utstilling.

Her fortelles historien om plattformsjefen som fikk en telefon om at en kjempestor bølge nærmet seg plattformen hans, om Shell-direktøren som som aldri har følt seg mer hjemme på noen installasjon noe sted i verden enn på Draugen, om ekteparet som har gått hvert sitt skift på jobb i havet og hjemme med familien gjennom 25 år, Kristiansund-kvinnen som opplevde hvordan arbeidsmarkedet endret seg da oljen kom til hjembyen, prosjektdirektøren om var nær ved å måtte skrote det nesten ferdigbygde plattformbeinet, om dagen da Kong Harald åpnet Draugen og alle produksjonsrekordene som er satt siden og den unge elektrikeren som fikk jobbdrømmen oppfylt og ser for seg et langt arbeidsliv på Draugen.