50 år som oljenasjon – på frimerke 50 år som oljenasjon – på frimerke
Publisert: 15. februar 2019 Oppdatert: 23. april 2019
I 2019 er det 50 år siden Norge for alvor ble en oljenasjon. Det er nå markert med eget frimerke.
Ordfører Christine Sagen Helgø og ConocoPhillips-direktør Trond-Erik Johansen avduket det nye frimerket som markerer 50 år som oljenasjon.
Print Friendly, PDF & Email

Funnet av Ekofisk-feltet høsten 1969 var det store gjennombruddet for norsk oljevirksomhet. Posten er tidlig ute og lanserte fredag 15. februar frimerke som markerer jubileet for oljenasjonen Norge.

Et lands visittkort

Frimerkedirektør i Posten Norge, Halvor Fasting kaller frimerker et lands visittkort.

Dermed er det svært naturlig at oljevirksomheten er synlig på Norges visittkort. Det nye frimerket som markerer Norges 50 år som oljenasjon, ble lansert på Norsk Oljemuseum fredag.

Avdukingen var det Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø og administrerende direktør i ConocoPhilips Trond-Erik Johansen som sto for.

Med QR-kode for første gang

For aller første gang, har Posten trykket et frimerke med en qr-kode på.

Skanner du koden, kommer du til en side SSB har laget med fakta om olje og energi. Faktasiden samler opplysninger om inntekter, investering, sysselsetting og bruk av olje og gass fra Norge. Har du ikke QR-koden, kan du gå til faktasiden her.

Frimerke-fakta

Og tror du frimerker hører fortiden til, kan du ta med deg at det selges ca. 40 millioner frimerker i Norge hver år, og dette nye frimerket med motiv fra norsk oljevirksomhet har et opplag på vel 1 million. Hvert år lanserer Posten omlag 25 nye frimerker.