40 år siden Kielland: -For meg er dette personlig 40 år siden Kielland: -For meg er dette personlig
Publisert: 26. mars 2020 Updated: 26. mars 2020
-Det er mye å være stolt av i norsk oljehistorien, men samtidig er det viktig at vi ikke skjuler og legger vekk de smertefulle og vanskelige tingene som har skjedd gjennom denne viktige industrihistorien, sier Odd Kristian Reme.
I 40 år har Kielland-ulykken vært en stor del av livet til Odd Kristian Reme. Foto: Shadé M. Martins/NOM
Print Friendly, PDF & Email

-For meg et dette personlig. Jeg mistet broren min. Det personlig for alle de andre etterlatte, for de overlevende, for redningsfolk. Jeg prøver å minne meg selv om å ta opp igjen i bevisstheten de gode minnene jeg har om min bror. Jeg tror minner etter katastrofer bør handle om både de gode minnene og de vonde minnene om det som skjedde med min bror, med hans arbeidskamerater og med min familie den fryktelige kvelden.

Rolf var en av de 123 som omkom

Odd Kristian Reme mistet broren sin Rolf i Kielland-ulykken. Han ble bare 28 år og omkom som en av 123 mennesker da boligplattformen Alexander L. Kielland kantret på Ekofisk-feltet i Nordsjøen om kvelden 27. mars 1980.

-Det har vært et savn og et tap. Samtidig har det vært viktig for meg, for min datter og også for hennes barn nå å vektlegge de gode minnene. Vi snakker ganske mye om Rolf og om de gode historien fra livet hans er viktige for oss. Men det er et stort tap å miste en av sine nærmeste, sier Odd Kristian Reme, eller Kian som mange kjenner han bedre som.

-Men når dagen kommer og det er 40 år siden ulykken, får jeg mange av de vonde opplevelsene opp igjen.

Se intervjuet med Odd Kristian Reme her.

Måtte gi sin mor dødsbudskapet

Kian var nesten ferdig prest, påsken sto for døren og han var på vei hjem til Stavanger på ferie. I Kristiansand stoppet han hos noen venner for å overnatte. Der fikk han nyheten om en stor ulykke i Nordsjøen på Dagsrevyen. Han visste at broren Rolf skulle være hjemme i påsken, men ringte likevel hjem. Rolf var ikke hjemme, han hadde fått en ekstratur og reist ut og landet på Kielland bare timer før ulykken. Tre desperate dager fikk før familien Reme fikk beskjed om at Rolf sto på listen over savnede.

-Vi visste hva det betydde. Det første dødsbudskapet jeg måtte gi, måtte jeg gi til min mor. Det var veldig vonde dager – et fryktelig sjokk for familien, forteller Kian.

40 års engasjement for Kielland-svar

Noen måneder gikk og Odd Kristian Reme opplevde, som mange andre etterlatte og overlevende, granskingen som en lukket prosess. -Vi syntes ikke vi fikk svar på de spørsmålene vi stilte, sier Reme om hvorfor han helt fra starten engasjerte seg i det som ble Kielland-nettverket.

Fortsatt arbeider Kian for å få en ny, helhetlig gransking av Kielland-ulykken. I fjor vedtok Stortinget at Riksrevisjonens skal se på hvordan norske myndigheter håndterte Kielland-ulykken som et første, viktig skritt mot en ny gransking.

-Selv så lenge etter ulykken, kan man finne mange nye svar som kan gi et mye mer nyansert bilde av det som skjedde, sier Reme som tror at en ny gransking vil kunne komme ganske langt i forstå ulykken.

Verken han eller Kielland-nettverket bestrider granskingskommisjonens forklaring om at Kielland-ulykken startet i et tretthestbrudd i en sveis på ett av stagene. Men de tviler fortsatt på om det er hele forklaringen på hvorfor det gikk så galt 27. mars 1980.

En del av D6-staget fra Kielland-plattformen i den nye utstillingen «Arven etter Kielland» på Oljemuseet. Foto: Anja W. Fremo/NOm

Sterkt møte med ny utstilling

-Dette er norgeshistoriens største industriulykke. Alle slike katastrofer er
meningsløse i seg selv. Men den viktigste meningen man kan skape i ettertid, er å være sikre på at man har forstått årsakene til ulykken sånn at grep kan tas for å bevare liv og helse for oljearbeidere i dag, mener Odd Kristian Reme.

Norsk Oljemuseum har laget en ny utstilling om Kielland-ulykken, i lærdommen etter Kielland og arbeidet med sikkerhet på sokkelen i dag. Den realiseres i samarbeid med Ptil, Petroleumstilsynet.

Utstillingen var planlagt åpnet som en del av 40-årsmarkeringen. Markeringen er utsatt på grunn av koronaepidemien, men Odd Kristian Reme får likevel komme til museet og se den nesten ferdige utstillingen.

En del av ett av stagene fra Alexander L. Kielland-plattformen er en del av utstillingen «Arven etter Kielland».

For Reme blir det et sterkt møte med stålstaget i utstillingen. -Det er brutal påminning om hvilke krefter som var i sving den kvelden riggen forliste. Den blir en sterk påminning om det som skjedde, sier han og legger til:

-Jeg synes det er utrolig viktig at Oljemuseet har en så sterk Kielland-utstilling som nå kommer.

Stolthet og smerte

-Det er mye å være stolt av i norsk oljehistorie, men samtidig er det viktig at man ikke skjuler eller legger vekk de smertefulle og vanskelige tingene som har skjedd gjennom denne viktige industrihistorien i Norge.

Odd Kristian Reme vil markere 40-årsdagen for Kielland-ulykken med lystenning, blomster og kransenedleggelse ved Kielland-monumentet på Smiodden. Den store markeringen som var planlagt er redusert til et minimum, men hos familien Reme vil lys bli tent til minne om en kjær bror som omkom på jobb i Nordsjøen, bare 28 år gammel.