Rekordbesøk på oljemuseet i sommer Rekordbesøk på oljemuseet i sommer
Publisert: 3. august 2017 Oppdatert: 3. august 2017
Interessen for den norske oljehistorien er åpenbart høy, både blant lokale, nasjonale og internasjonale gjester. Oljemuseet knuser tidligere rekorder.
Den nye utstillingen "Dype hemmeligheter" vekker stor interesse hos museumsgjestene.
Print Friendly

Norsk Oljemuseum i Stavanger har lenge vært et populært mål for lokalbefolkning og turister fra inn- og utland om sommeren. Besøket i månedene mai til august utgjør tradisjonelt opp mot 50 prosent av det årlige besøkstallet som lenge har ligget rundt 100.000 besøkende.

Til nå i sommer har hele 47.100 mennesker vært på besøk, fra mai til utgangen av juli.

21.870 gjester i juli

-Det lover svært godt for det totale besøkstallet når sommersesongen skal telles opp, sier avdelingsleder for publikum og marked, Siri I. Vinje.

Bare i juli har 21.870 gjester besøkt Norsk Oljemuseum, viser de ferske besøkstallene. Gjester hos restauranten Bølgen & Moi og forbipasserende som stikker innom museumsbutikken eller låner toalettene, kommer selvsagt i tillegg.

De besøkende fordeler seg på mer enn 19.000 såkalt individuelt betalende gjester, altså besøkende som kjøper billett og kommer til museet på egen hånd. I tillegg har nesten 3000 gjester kommet i grupper, enten fra cruisebåtene i Vågen eller andre organiserte grupper.

Flere enkeltdager har også pekt seg ut med opp mot 1000 gjester. Den hittil beste besøksdagen var torsdag 27. juli. Da var nesten 1400 mennesker på museumsbesøk.

Kildebergart, reservoarbergart og takbergart studeres nøye i den nye geologiutstillingen «Dype hemmeligheter».

Kjekt og travelt

-Dette er svært gledelige tall for oss. Det har vært en kjekk og travel måned for vertene i, men de bestreber seg alltid på å ta imot alle gjestene som kommer på en god måte, sier Siri I. Vinje.

Norsk Oljemuseum legger vekt på å være tilgjengelig for besøkende. Fra juni til august er museet åpent fra 10 – 19, hver eneste dag.

Oljemuseet er også partner i prosjektet Barnas Rogaland, hvor flere attraksjoner som Kongeparken, Jærmuseet og Arkeologisk museum –  og altså Norsk Oljemuseum har gått sammen om markedsføring og booking av familievennlige aktiviteter.

Ny utstilling og film

Museet ser også at svært mange og gode anbefalinger på Tripadvisor har verdi, i tillegg til at museet aktivt bruker sosiale medier for å fortelle om tilbudet.

Norsk Oljemuseum har i år flere nye utstillinger og opplevelser. Årets store nyhet er utstillingen «Dype hemmeligheter». Den forteller hvorfor det finnes olje og gass på norsk sokkel, altså geologi som ligger til grunn for hele den norske oljevirksomheten. Kortfilmen «Oljeunge» kjøres også sin første sommersesong – og blir godt mottatt av publikum.